صادرات تخصصی مدیا میوه

خط بسته بندی میوه صادراتی

بسته بندی میوه یکی از نکات حائز اهمیت در صادرات میوه است. در واقع اگر بگوییم بسته بندی مناسب میوه یا هر کالای دیگری به تنهایی بخش مهمی از موفقیت در تجارت را سبب می شود، اغراق نکرده ایم. بسته بندی میوه صادراتی یا هر محصول دیگری که در تجارت سهم دارد یک اثر هنری است که باید به بهترین شکل عرضه شود تا خریدار احساس کند اثری ارزشمند را خریداری کرده است.

موفقیت در صادرات میوه یا هر محصول دیگری از یک سو به تجربه ، توانایی و تعامل خارجی مناسب میان دو کشور و از سوی دیگر به کیفیت محصول وابسته است. کیفیت محصول نیز خود به دو عامل بستگی دارد :

  • کیفیت ارائه محصول
  • کیفیت خود محصول

دراین سالها بسته بندی میوه و سایر محصولات کشاورزی تغییرات بسیاری کرده و از شکل ارائه محصول به صورت فله ای به صورت صادرات محصولات در بسته بندی های لوکس، زیبا و در عین حال مقاوم تغییر پیدا کرده است. یک بسته بندی مقاوم می تواند ضمانتی باشد تا محصول در طول مسیر حمل و نقل و شرایط مختلف آب و هوایی ( سرما- گرما- رطوبت – نفوذ گرد و غبار ) سالم مانده و آسیب نبیند.

در عین حال یک بسته بندی شکیل و زیبا و خاص می تواند تاثیر قابل توجهی در جذب مشتری و معرفی شرکت صادر کننده داشته باشد. در بسیاری موارد طراحی بسته بندی خود به تنهایی یک تبلیغ ایده ال محسوب می شود.

انواع متریال در بسته بندی میوه

کیسه، کارتن ، جعبه چوبی، ظروف پلاستیکی، سبد و … انواع متریالی است که برای بسته بندی انواع میوه و سایر محصولات کشاورزی بکار می رود. هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. مسئله مهمی که در زمینه باید به ان توجه داشت این است که بسته بندی انتخابی باید برای تولید کننده ، حمل کننده و خریدار و مصرف کننده محصول کارایی و توجیه مناسب داشته باشد و هیچ کدام از آن ها در این زمینه متضرر نشوند.

هر نوع بسته بندی که برای میوه ها انتخاب شود باید بتواند جوابگوی  نیاز های زیر باشد:

  • حفاظت و ایمنی محصول : از هنگام بسته بندی اولیه و حمل و نقل تا زمان تحویل نهایی آن
  • تازگی محصول : کیفیت محصول از نظر رنگ ، ظاهر و طعم آن حفظ شود
  • نام تجاری : برند و نام تجاری محصول باید دست نخورده باقی بماند.

در صادرات میوه با توجه به نوع میوه متریال مناسب برای بسته بندی آن انتخاب می شود. بسته بندی میوه های فله ای با میوه های سبزیجات فرق می کند. حتی در میان میوه ها هم بسته بندی سیب با بسته بندی توت متفاوت است. بر اساس نوع میوه متریالی انتخاب می شود که در دمای پایین و بالا ، رطوبت ، هنگام حمل و نقل و انبار کردن محصول کمترین آسیب به میوه صادراتی وارد شود.

جعبه پلاستیکی میوه

یکی از متریال هایی که برای صادرات میوه به از آن استفاده میشود سبد پلاستیکی است که معمولا ارتفاع کمتری دارند تا میوه به تعداد زیاد بر روی هم قرار نگیرد. این سبد ها برای حمل و نقل در مسافت های طولانی مناسب هستند.

  • جعبه های پلاستیکی عمدتا قابل بازیافت نیستند
  • قابلین مونتاژ و دمونتاژندارند.

بسته بندی میوه

کارتن میوه صادراتی

امروزه استفاده از کارتن برای بسته بندی انواع میوه و صادرات به روسیه ، عمان و سایر کشور ها بسیار رایج و مرسوم است. این نوع بسته بندی میوه  بر حسب نوع میوه و نیاز بازار هدف در انواع مختلف تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مختلف میوه های صادراتی مانند هلو، آلو، کیوی، انار،سیب، توت فرنگی و مرکبات از قبیل پرتقال،لیمو شیرین، لیمو ترش، نارنج و همچنینانواع صیفی جات از قبیل خیار، گوجه، هندوانه، کاهو، کاهو پیچ، طالبی و خربزه و انواع سبزیجات صادراتی از قبیل کرفس در  کارتن های بسته بندی صادراتی به بهترین شکل و با استاندارد های بسته بندی صادراتی قابل تولید و اجراست.

بسته بندی کارتنی میوه

ویژگی های بسته بندی کارتنی

  • کارتن مقوایی قابل بازیافت است
  • قابلیت چاپ انوع طرح حا گرافیکی را دارد.
  • در سایز های مختلف با ارتفاع متفاوت ( یک ردیف تا چند ردیف میوه ) تولید می شود.
  • کارتن های مقوایی استحکام زیادی در برابر فشار و نفوذ آب ندارد.

مهم ترین موارد در بسته بندی میوه با کیفیت

بسته بندی میوه و سبزیجات تازه یکی از مهمترین مراحل در سفر طولانی و پیچیده ای است که محصول از تولید کننده تا مصرف کننده طی می کند. میوه و سبزیجات تازه دارای رطوبت بسیار بالایی هستند که از 75 تا 95 درصد متغیر است. رطوبت نسبی تعادل آنها به اندازه 98٪ است و تحت هر شرایط جوی طبیعی ، آنها به سرعت خشک می شوند و تازگی و طراوت خود را از دست می دهند.

در اکثر موارد، بسته بندی درست میوه و سبزی می تواند از وارد شدن خسارت به محصول جلوگیری کرده و فساد آن را به تاخیر بیندازد. با این حال ، بسته بندی میوه باعث محافظت از آن در برابر آلودگی ، آسیب و از همه مهمتر در مقابل از بین رفتن رطوبت اضافی شود.برای دستیابی به این هدف و در اختیار داشتن یک بسته بندی ایده آل برای میوه و سبزیجات موارد زیر رل در بسته بندی باید رعایت کرد :

بسته بندی میوه صادراتی

قابلیت بازیافت :

تعداد فزاینده ای از بازارهای صادراتی محدودیت های دفع زباله برای مواد بسته بندی های وارداتی لازم دانسته اند. در آینده نزدیک، همه بسته های تولیدی قابل بازیافت و یا تخریب پذیر هستند. پس بهتر است شما هم در بسته بندی صادراتی خود بازیافت را رعات کنید.

 تنوع :

 بازار هدف بیشتر به سوی بسته بندی های متنوع و جذاب و در عین حال اندازه های کوچک بسته بندی پیش می رود و بازار صادرات و واردات محصولاتی که به صورت فله ای و بدون بسته بندی شکیل ارائه می شود رو به افول است. تنوع در ارائه بسته بندی در مقیاس های کوچک و متناسب با بازار هدف باعث میشود بسته بندی صادراتی شما در بازار هدف همواره مقبولیت داشته باشد.

گرافیک جذاب :

گرافیک جذاب و با کیفیت به طور فزاینده ای برای تقویت فروش استفاده می شود. همچنین ، چاپ های چند رنگ ، حروف برجسته و لوگوی منحصر به فرد در جذب خریداران بسیار تاثیر گذار است.

ماندگاری :

بسته بندی های مدرن می توانند برای هر کالا بصورت سفارشی طراحی شوند تا عمر مفید آنها را افزایش داده و ضایعات را کاهش دهد.

فرایند سورت و بسته بندی میوه

فرآیند سورت و بسته بندی میوه و سبزیجات

یکی از مراحل مهم در صادرات میوه و هر نوع محصول دیگری فرایند تولید تا بسته بندی است.این فرآیند در صادرات میوه پس از برداشت محصول از خط سورتینگ تا بسته بندی میوه بوده و یکی از مراحل مهم برای عرضه محصول نهایی است. مهم ترین هدفی که در طی این فرآیند به آن دست پیدا می کند، این است که میوه هایی برای بسته بندی انتخاب می شوند که از نظر اندازه و کیفیت تفکیک شده و همه یکدست هستند. این موضوع برای بسته بندی استاندارد و عرضه نهایی محصول بسیار با اهمیت است.

مراحل سورت و بسته بندی :

حوضچه شستشو : در مرحله اول میوه هایی که برای بسته بندی در نظر گرفته شده است در حوضچه ای ریخته می شود تا با قرار گرفتن در آب میوه هایی که پوک یا به اصطلاح پوسیده هستند و همچنین مواد خارجی بینابین آن ها  از میوه های مرغوب جدا شده و به سطح آب بیاید.

نقاله پارویی : بعد از اینکه میوه ها در حوضچه تحت فشار آب قرار گرفتند از نقاله پارویی بالا رفته  و به سمت میز سورتینگ هدایت می شود.

میز سورتینگ : با قرار گرفتن میوه ها بر روی میز سورتینگ، نیروهای انسانی که در دو طرف میز هستند، آن ها را بررسی می کنند و میوه هایی که از نظر شکل ظاهری، اندازه، رنگ و … دچار ایراد است را جدا کرده و بر روی نقاله های دو طرف میز قرار می دهند تا در یک مسیر جداگانه قرار گیرند.

شستشو و ضدعفونی : میوه ها در این مرحله دوباره بوسیه برس های کوچک شستشوی ثانویه شده و بر اساس نوع میوه از پرکلرین یا متیل بروماید برای ضد عفونی آن ها استفاده میشوند.

واکسینگ : در این قسمت سطح میوه ها بوسیله های برس های مخصوصی  که روی نقاله های غلطکی وجود دارد به مواد پارافینی آغشته می شوند.

تونل خشک کن :  در این قسمت برای خشک کردن رطوبت سطحی میوه ها هوای گرم به کار برده می شود.

درجه بندی وزنی : در قسمت درجه بندی وزنی آن دسته ای که بیشتر یا کمتر از مقدار استاندارد تعریف شده باشد جدا می شود.

بسته بندی : این قسمت یک نوارنقاله زنجیری حمل کارتن بسته بندی است که برای مرحله نهایی در این نقاله قرار می گیرد.

 

منبع: ولگا

نوشته های مرتبط