پسته صادرات تخصصی عراق کشورهای هدف

آیا می توان به عراق پسته صادر کرد؟

صادرات پسته به عراق چگونه انجام  می شود؟

در عراق از پسته در تهیه انواع شیرینی‌ها و غذاها استفاده می‌شود. همچنین پودرپسته یکی از محصولات پرمصرف در قنادی‌هاست. هرچند که مصرف پسته به صورت تنقلات در عراق خیلی متداول نیست ولی مصرف آن در صنعت شیرینی‌پزی و تولید بستنی چشمگیر است.

 

بهترین مغزپسته برای صادرات به عراق

بسته به مدل مصرف مغزپسته که پیش‌تر راجع به آن گفتیم، محصول صادراتی پسته به عراق باید به‌طورخلاصه دارای این مشخصات باشد:

قیمت مناسب برای صادرات که میزان آن بین 9 تا 14 دلار در کیلوگرم در نوسان است

رنگ سبز پودرپسته که در تزئین شیرینی‌تر و بستنی کاربرد زیادی دارد

بسته‌بندی فله‌ای مناسب که در بسته‌بندی‌های 25 و 50 کیلویی یا کارتن‌های 10 کیلویی انجام می‌شود

خراسان یکی از بهترین بازارهای خرید مغزپسته برای صادرات به عراق است. پروسه‌ی صادرات پسته به عراق نیازمند انجام یک‌سری مقدمات می‌باشد.  بسیاری از پسته‌های صادراتی به عراق به‌صورت فله‌ای و از نوع ارزان آن هستند. معمولاً کارتن‌های 10 کیلوگرمی پسته شامل نوع مرغوب و گران این کالاست. مغز پسته‌ی «فیض‌آبادی» و «بادامی» دو نمونه از پرفروش‌ترین پسته‌ها برای صادرات به عراق می‌باشند.

مغزپسته‌های ریز صادراتی به عراق

انواع ریز مغزپسته، یکی از ارزان‌ترین انواع صادراتی آن به عراق است. مسلماً موقع صادرات این محصول حتماً باید به کیفیت کالا توجه شود، چراکه هر مغزپسته‌ای استانداردهای لازم برای صادرات را ندارد.

خلال‌پسته در بازار صادرات عراق

انواع خلال‌پسته که قیمتی معادل کمتر از 23 دلار در کیلوگرم دارد، از محصولات مناسب برای صادرات به عراق است. طبیعتاً رنگ سبز خلال‌پسته و عدم وجود هرگونه ناخالصی و پوسته در محصولات صادراتی، از نکات مهم می‌باشد. به جرأت می‌توان گفت بهترین خلال پسته صادراتی نیز در استان خراسان یافت می‌شود.چ

آنچه برای تجارت با عراق باید بدانیم

مهم‌ترین راه برقراری ارتباط با بازار واردات عراق از طریق ایمیل انجام می‌شود. برای صادرات پسته به عراق معمولاً خرید  به صورت مستقیم از کارخانه انجام می‌شود و محموله‌های خریداری شده توسط تاجران و صادرکنندگان پسته به عراق منتقل می‌شوند. برای ارائه‌ی مناسب‌تر محصولات صادراتی، بهتر است اقدام به انتشار کاتالوگ در هر دو زبان انگلیسی و عربی نمایید. تعرفه‌های واردات به عراق مجانی یا بسیار اندک است، از این‌رو بازار پرسودی به شمار می‌رود.

شرایط صادرات پسته به عراق

سازمان توسعه‌ی تجارت ایران، صادرات هر محصولی به عراق را منوط به داشتن لیبل انگلیسی یا عربی کرده است. از طرفی سازمان تجارت عراق وجود لیبل به هر دو زبان روی محصولات را اجباری کرده است. به‌همین‌خاطر برای پیشگیری از ایراد صدمات احتمالی به محصولات صادراتی و جلوگیری از توقیف آن‌ها باید روی محصولات، لیبل‌هایی به هر دو زبان تعبیه شود.

24 درصد از سهم صادرات پسته به عراق متعلق به ایران است

ایران با سهم 24 درصدی صادرات پسته به عراق، در میان کشورهایی مانند چین، ترکیه، اردن، هند، عربستان صعودی و امریکا، یکی از رقبای قدرتمند محسوب می‌شود. 20 درصد صادرات پسته متعلق به چین، 5/19 درصد متعلق به ترکیه و کمتر از 10 درصد صادرات پسته به عراق، متعلق به امریکاست. هند و اردن به ترتیب 4 و 2 درصد از این بازار را در اختیار دارند. همچنین در سال گذشته میزان درآمد حاصل از صادرات پسته به عراق، 10 درصد افزایش یافته است.

مراحل صادرات پسته به عراق

در ادامه با مراحل صادرات پسته به عراق آشنا می شوید:

اطمینان از سلامت محصول

قبل از اقدام به صادرات باید با مطالعه‌ی دقیق بازار مصرف عراق، نوع محصول موردنیاز و پرطرفدار در این کشور مشخص شود، همچنین داشتن آگاهی از شرایط واردات محصولات به عراق به ما کمک می‌کند که پروسه انجام کار راحت‌تر صورت بپذیرد. مسلماً رعایت استانداردهای کیفیت محصول یکی از مهم‌ترین بخش‌های صادرات پسته به عراق است.

بسته‌بندی محصول پسته‌ی صادراتی به عراق

پس از رعایت استانداردهای سلامت محصول، نوبت به بسته‌بندی می‌رسد. در بسته‌بندی محصول پسته‌ی صادراتی مواردی چون نوع پسته‌ی صادراتی( مغز، خلال و…)، کارخانه‌ی تولید محصول، شرکت صادرکننده و شرکت‌ واردکننده باید مدنظر قرار گیرد. کیفیت بالای محصولات صادراتی و بسته‌بندی استاندارد محصولات می‌تواند صادرات پسته به عراق را افزایش دهد.

اخذ گواهینامه‌ی سلامت در گمرک

معمولاً در گمرک کشورهای مختلف گواهی سلامت محصولات با توجه به استانداردهای مقرر صادرمی‌شود. صادرات پسته به عراق نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر محصولات به‌صورت فله‌ای یا بدون‌نام برند صادرشده باشد، یا برند صادراتی مزبور دارای استانداردهای لازم نباشد، بخش استاندارد اداره گمرک، نمونه‌ای از محصول صادراتی گرفته و برای انجام آزمایشات لازم به آزمایشگاه ارسال می‌کند. اگر آزمایشات انجام شده، سلامت محصول و پاکیزگی آن را تأیید کنند، گواهی لازم صادر می‌شود.

تحویل پسته‌های صادراتی به شرکت‌های حمل‌و‌نقل

بعد از تکمیل مدارک و انجام پروسه‌های گمرک، برگه‌ی حمل بار برای صادرات پسته ایران صادر می‌شود. در این مرحله، شرکت‌های صادرکننده با شرکت‌های حمل‌ونقل قرارداد می‌بندند و در مورد مراحل مختلف کار با آن‌ها درمیان می‌گذارند.  شرکت‌های حمل‌ونقل باید پیش از بارگیری محموله‌های پسته‌ی صادراتی، از سلامت بار اطمینان حاصل کنند. لازم به‌ذکر است که برای صادرات پسته به عراق، نیاز به ماشین‌های حمل بار یخچال‌دار نیست هرچند که برای سایر محصولات و میوه‌های خشک ممکن است نیاز باشد.

دریافت مبلغ فروش محموله‌ی صادراتی

در صادرات پسته‌ی ایران به عراق، درصدی از فاکتور فروش بار صادراتی در ابتدای کار به حساب فروشنده واریز می‌شود که معمولاً این میزان، 20 درصد ارزش کل محموله است. پرداخت این میزان از ارزش بار به معنی تحویل بار به مؤسسات حمل بار بین‌المللی است. 80 درصد مابقی کل ارزش بار، با ارائه‌ی بارنامه در مقصد پرداخت می‌شود.

نتیجه‌گیری

صادرات پسته به عراق با توجه به تعرفه‌های صادراتی و بازار واردات پسته‌ی عراق‌‌‌‌‌‌‌، یکی از صادرات پرسود برای تاجران پسته به‌شمار می‌رود. ایران در صادرات پسته به عراق جایگاه نخست را دارد و سهم صادرات پسته‌ی ایران به عراق 24 درصد است.  رعایت استانداردهای کنترل کیفیت محصولات صادراتی به عراق در افزایش صادرات پسته به عراق نقش زیادی دارد از این‌رو صادرکننده‌ها باید درکنار توجه به چگونگی بسته‌بندی محصول صادراتی، رعایت استانداردهای صادراتی را در صدر دستور کار خود قرار دهند.

منبع: نئوفارم

نوشته های مرتبط