پسته صادرات تخصصی

نکات مهم صادرات پسته

صادرات پسته ایرانی

صادرات پسته نسبت به سایر مغزهای دیگر، ارزآوری بیشتری دارد. از این محصول به عنوان یکی از مهمترین محصولات غیرنفتی در ایران یاد می‎شود. ایران همواره به عنوان یکی از مهمترین تولیدکنندگان پسته در جهان شناخته شده است. کشورهای زیادی در  تولید و صادرات پسته شروع به فعالیت کرده‌اند، اما باید گفت در میان آنها آمریکا نسبت به دیگر کشورها و حتی ایران پیشی گرفته است. به طوریکه رقابت تنگاتنگی بین ایران و آمریکا در این زمینه وجود دارد.

ایالات متحده برای رسیدن به این هدف، سطح پرورش این محصول را در مزارع کالیفرنیا افزایش داد و توانست وارد بازار رقابتی شود.  پس از آن می‌توان به فعالیت‎های ترکیه در این زمینه اشاره کرد. البته سطح تولید پسته در این کشور  نسبت به ایران و آمریکا بسیار ناچیز است. با این حال، هنوز پسته ایران مورد توجه کشورهای زیادی است و تجارت آن می‌تواند سودآوری بسیار کلانی داشته باشد.

چگونه پسته درجه یک را برای صادرات تامین کنیم ؟

در مرحله اول برای صادرات پسته باید به تامین محصول و گرفتن استاندارد و مجوزهای لازم در این زمینه فکر کنید. این امر با توجه به نیاز مشتری انجام خواهد شد. برای این منظور باید اطلاعات دقیقی از کشور و بازار هدف داشته باشید و باید بدانید آنها  دقیقا به دنبال چه محصولی و با چه کیفیتی هستند.

دلیل صادرات محصولاتی مثل پسته و خرمای ایرانی چیست ؟

همانطور که میدانید از منظر اقتصادی کشور ما وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی دارد. قیمت نفت نیز طی مسائل و موارد مختلف نظیر جنگ ، جایگزینی برای سوختهای فسیلی و … دچار تغییرات شدیدی می شود به طوریکه در سه ماهه اول سال 2020 قیمت نفت به حدود 24 دلار در هر بشکه رسیده است . ( قیمت نفت در برهه هایی تا 120 دلار در هر بشکه نیز رسیده بود )

از این رو صادرات غیرنفتی باید بتواند جایگزین صادرات محصولات نفتی گردد.

برای دستیابی به این موضوع یکی از حوزه های پر سود ، کشاورزی بوده و سه محصول بسیار سود آور ایران نیز شامل پسته ، خرما و زعفران می باشد. به همین جهت صادرات محصولاتی مثل پسته و خرمای ایرانی درآمدهای بسیاری هم عاید صادرکننده و کشاورز می کند هم در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور عزیزمان موثر است.

شرایط و مراحل صادرات پسته در ایران چگونه است؟

هر کشور قوانین خاص خود را در این زمینه دارد. برای مثال، شاید صادرات پسته به کشورهای اروپایی کمی سخت ‎تر باشد، چرا که آنها استانداردهای خاصی را در زمینه تولید محصول و بسته‎ بندی آن دارند.

تنها زمانی می‎توانید در بازارهای اروپایی فعالیت تجاری خوب و پرسودی داشته باشید که استانداردهای آنها را در همه زمینه‌ها رعایت کرده باشید. برای مثال بسیاری از کشورهای اروپایی مانند آلمان نسبت به میزان سم آفلاتوکسین حساس هستند. اگر مقدار این ماده در محصول مورد نظر زیاد باشد، اجازه ورود آن به کشور داده نخواهد شد.

صادرات پسته

این در حالی است که کشورهای کمتر توسعه یافته، نسبت به این مسئله سخت‌گیری بسیار کمتری دارند و فروش پسته به آنها راحت تر انجام می‌گیرد.

بنابراین شرط اول برای صادرات این محصول، شناخت دقیق بازار هدف و تامین کالا براساس استانداردهای آنها است. برای این منظور لازم است از آزمایشگاه‌های معتبر، مجوز و گواهی‌نامه‌های سلامت غذایی مربوطه را دریافت نمایید. در طی این آزمایش‌ها میزان سم آفلاتوکسین مورد بررسی قرار می‌گیرد، به همین دلیل زمان زیادی باید برای گرفتن این گواهینامه‌ها صرف کنید.

 

استانداردهای صادرات پسته ( شرایط صادرات پسته )

صادرات پسته نیز همانند تمامی محصولات کشاورزی دیگر نیازمند رعایت یکسری استانداردها می باشد . برخی استانداردهای صادرات پسته شامل :

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی ( پسته خام ) :

بو و مزه : باید بدون بو و مزه غیر طبیعی و تند، باشد.

پراکسید : میزان پراکسید استخراجی از مغز پسته تند ، بایستی بیشینه 1 میلی اکی والان در کیلوگرم ، باشد.

آفات زنده : بایستی عاری از هر گونه آفت زنده باشد.

مجموع آفلاتوکسین B1,B2,G1,G2 بایستی با حدود ذکر شده در استاندارد ملی مطابقت داشته باشد.

چگونگی صادرات پسته ( بسته بندی در صادرات پسته )

نوع و کیفیت بسته‎ بندی در صادرات پسته به اندازه تامین کالا و گرفتن استانداردهای لازم در این زمینه بسیار مهم است. در واقع باید بدانید اگر بهترین محصولات را داشته باشید، اما فکری برای بسته‎بندی آن نداشته باشید، در این تجارت موفق نخواهید بود. همچنین لازم است تا بر روی بسته‌بندی، اطلاعات دقیقی راجع به شرکت و نوع محصول درج شود. از جمله این اطلاعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشخصات تولیدی پسته / نوع پسته / شرکت تولید کننده / شرکت صادر کننده / شرکت واردکننده / تاریخ تولید / تاریخ انقضاء / شرایط نگهداری

در این رابطه باید بدانید کشور صادرکننده تا مدت زمان خاصی، تعهد می‎دهد تا محصول سالم به کشور مقصد برسد. توجه به اینکوترمز‌های بازرگانی در این زمینه مهم است. اینکوترمز  اصطلاح بازرگانی بین‌المللی است که به مسائل مربوط به انتقال و حمل کالا از کشور مبدا ( فروشنده) به کشور مقصد ( خریدار) می‎پردازد. برای اینکوترمز چهار زیر گروه اصلی تعریف می‎شود:

گروه E : تحویل محصول در نقطه عزیمت در مبدا

گروه F  :  تحویل محصول به خریدار بدون پرداخت کرایه حمل بار در مبدا

گروه C : تحویل محصول یا کالا در مبدا به خریدار با پرداخت کرایه حمل بار

گروه D : تحویل محصول در مقصد

نحوه صادرات پسته ( صادرات پسته و ارائه محصول به گمرک )

پس از تامین محصول، گرفتن استانداردهای لازم و بسته‎ بندی مناسب، زمان آن فرا رسیده است که محصول خود را به گمرک معرفی کنید. در این مرحله به مدارکی مانند اظهارنامه های نوع محصول، مشخصات محصول، وزن و فاکتور محصول نیاز خواهید داشت. در گمرک نیز اقدام به اخذ گواهی سلامت پسته خواهد شد. اگر محصول به صورت فله عرضه شده باشد و یا برند شرکت تامین‌کننده ثبت نشده باشد، از محصول به صورت رندوم نمونه‌برداری کرده و کیفیت آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. در صورتیکه مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد، اجازه ترخیص بار داده خواهد شد.

مراحل بعدی در صادرات پسته مربوط به تحویل محصول به شرکت حمل و نقل، دریافت بارنامه، تسویه حساب و سایر مدارک خواهد بود.

انواع روش های صادرات پسته

معمولا صادرات پسته به صورت فله و یا بسته‎بندی‌های کوچک انجام خواهد شد. در بسته‎بندی فله کارتن، کیسه و بسته‎بندی‌های وکیوم مورد توجه قرار می‎گیرند. استفاده از  کیسه‌های 50 و 25 کیلویی  و کارتن‌های 10 کیلویی بسیار رایج است.  ار انواع وکیوم، برای بسته‎بندی پسته در وزن‎های پایین استفاده خواهد شد که معمولا زیر یک کیلوگرم هستند. در اوزان بالا وکیوم کردن محصولات هزینه بیشتری را بر شرکت تحمیل خواهد کرد.

این امر سبب شده است تا شرکت‌های داخلی تمایل زیادی نسبت به آن نداشته باشند. اما باید بدانید این شیوه بسته‎بندی، محصول را  در برابر عواملی مانند رطوبت  و آفات به خوبی حفظ خواهد کرد. به این ترتیب محصولاتی مانند پسته را می‎توان تا حدود یکسال، سالم نگهداری کرد، البته در صورتیکه که نایلون وکیوم آسیب نبیند.

صادرات پسته در بسته‎بندی‌های کوچک می‎تواند شامل موارد زیر باشد.

بسته بندی لفافه آلومینیوم

بسته بندی قوطی

بسته بندی ظروف پت

بسته بندی کادویی

بسته بندی نایلونی

بسته بندی مقوایی (کاغذی)

اینطور به نظر می‌‎رسد که صادرات فله پسته راحتر از بسته ‎بندی شده است. اما باید بدانید بسیاری از کشورها، با سرمایه‌گذاری بر روی بسته‎بندی‌های کوچک توانسته‌اند، سود بیشتری از کشور‌های تولید کننده محصول به دست آورند.

صادرات پسته و بازارهای مقصد 

یکی از مهمترین ویژگی‎های پسته ایرانی، تنوع ارقام آن است. این امر سبب شده تا کشورهای متعددی در سراسر جهان تمایل به خرید پسته ایرانی داشته باشند. برای مثال پسته احمد آقایی در کشورهای شرق آسیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. گرجستان، عراق، لبنان، هند، آلمان،  چین، روسیه، هنگ کنگ، قطر و امارات  از جمله مهمترین مقاصد پسته ایرانی هستند.

در طول سال‌های گذشته، به دلیل مشکلات ارزی و اقتصادی، بازار صادرات پسته ایران، دچار تغییر و تحول شده است، با این حال این محصول همچنان ارزش خود را حفظ کرده  و در بازارهای جهانی طرفداران خود را دارد.

رتبه بندی انواع پسته جهت صادرات

رتبه یا گرید AAA : که 95% دهان باز و 5% دهان بسته می باشد

رتبه یا گرید AA   : که 90% دهان باز و 10% دهان بسته می باشد

رتبه یا گرید A     : که 85% دهان باز و 15% دهان بسته می باشد

رتبه یا گرید B     : که 80% دهان باز و 20% دهان بسته می باشد

رتبه یا گرید C     : که 70% دهان باز و 30% دهان بسته می باشد

سود صادرات پسته چقدر است ؟

بی شک یکی از پرسود ترین محصولات غیر نفتی با ارزش افزوده بالا و حاشیه سود مناسب پسته می باشد و از این جهت سود صادرات پسته برای بازرگانان و صادرکنندگان بسیار بالا بوده و همیشه یکی از مهمترین محصولات در سبد صادراتی ایران می باشد .

کشورهای آلمان ، عراق ، قزاقستان ، امارات و … به ترتیب ، بیشترین وارد کننده های پسته ایرانی هستند.

در رابطه با سود این محصول نیز می توان امارات را مثال زد که هر کیلو پسته ایرانی را حدود 11 دلار خریداری می کند .

تعرفه صادرات پسته چقدر است ؟

تعرفه صادرات پسته با کد 08025220 تعریف می شود . معمولا اکثر کالاهای صادراتی که تجاری محسوب می شوند ( مانند پسته ) تعرفه به آنها تعلق نمی گیرد و برای صادرات پسته کافیست که کارت بازرگانی داشته باشید و یا با شرکتها صادر کننده همکاری نمایید.

همانطور که قبلا گفته شد برای صادرات پسته میزان سم آفلاتوکسین برای بسیاری از کشورها مهم می باشد در نتیجه قبل از صادرات باید مقدار این سم توسط وزارت بهداشت بررسی گردد. پس از آن با کارت بازرگانی می توانید در هر گمرکی با اظهار کالا ، آن را تحویل شرکتهای حمل و نقل دهید.

منبع: نئوفارم

نوشته های مرتبط