اروپا کشورهای هدف

پرسودترین اقلام صادراتی ایران به اروپا

 ایران هجدهیمن کشور پهناور جهان و دومین کشور پهناور خاورمیانه و در میان کشورهای جهان، دارای بزرگ ترین میدان گاز طبیعی و چهارمین دخایر نفتی است.

ایران از نظر نعمت های خدادادی، کشوری بسیار غنی است به طوریکه وجود همزمان دریاهایی بزرگ مانند خزر و عمان و خلیج فارس، وجود کویر، گرم و خشک بودن نواحی جنوبی، کوه های شمالی و غربی، جنگل های زیبا، گونه های گیاهی و جانوری گاهاً منحصر بفرد و … باعث شده است در هر حیطه ای نامی از ایران بدرخشد.

در عصر فعلی که سخن از دهکده جهانی به میان می آید، فاصله ارتباطی و تجاری کشورهای مختلف جهان بسیار کمتر شده است و کشورهای پیشرفته علاقه مند به انجام معاملات صادراتی با کشورهای دیگر خصوصاً ایران هستند. به همین دلیل است که صادرات به اروپا، برای سرمایه داران، صاحبان مشاغل و تاجران ایرانی اهمیت زیادی دارد.

ایران و اروپا

مهم ترین اقلام صادرات به اروپا

در سال های اخیر، اقلام صادراتی عمده ایران نفت، پتروشیمی و میعانات گازی، فرش، زعفران، خاویار، خشکبار، صنایع دستی، عسل و … هستند و آمار بالایی را در میان محصولات صادر شده به اروپا دارند.

نفت: نفت که به علت ارزش بالایی که برای انسان ها دارد، طلای سیاه نیز گفته می شود، سال هاست که عنوان مهم ترین محصول صادراتی ایران را به خود اختصاص داده است. در دهه ی میلادی اخیر، ایران یکی از چند کشور عمده ی تولید کننده نفت خام در جهان است،

چرا که حدود ۱۱% مجموع ذخایر نفت دنیا، در ایران قرار دارد. محصولات نفت و گاز در ایران شامل نفت سفید، گاز مایع و … می شود. ۴۰ درصد نفت ایران هر ساله به اروپا صادر می شود و مهم ترین مشتری نفت ایران در میان کشورهای اروپایی ترکیه است.

همچنین کشورهای اروپایی دیگری مانند ایتالیا، فرانسه، هلند و یونان نیز در فهرست کشورهای اروپایی هستند که خریدار نفت و مقصد صادرات به اروپا در ایران به حساب می آیند.

البته باید به این نکته نیز تأکید شود که نفت یک محصول تحت نظارت دولت است و چون مهم ترین منبع درآمدتی دولت نیز به شمار می آید، صادرات آن فقط توسط و تحت نظارت دولت انجام می شود.

میعانات گازی: میعانات گازی به جریان هدیروکربنی گفته می شود که به شکل مایع می باشد و از پنتان، هیدروکربرن های سنگین تر، نفتا و نفت گاز تشکیل شده و میزان گوگرد آن کم است. در پنج ماه اول سال ۱۳۹۵، میعانات گازی عمده ترین کالای صادراتی به اروپا و جهان بود. هلند، بلژیک، اسپانیا، ترکیه و رومانی در صدر کشورهای اروپایی خریدار میعانات گازی ایران هستند.

فرش: فرش یکی دیگر از اقلام عمده صادرات به اروپا به حساب می آید. از نظر تاریخی قدیمی ترین نمونه فرش دنیا، در ایران پیدا شده است و در متون قدیمی، نشانه های زیادی در مورد قدمت و اصالت فرش ایرانی به وفور یافت می شود. در حال حاضر هم فرش دستبافت و هم فرش ماشینی ایران به کشورهای زیادی در دنیا صادر می شود،

ولی طبیعتاً فرش دستبافت دارای ارج و ارزش خاصی در میان خریداران این محصول است. تابلو فرش های ایرانی با نقشه هایی از اسطوره های داستانی نیز طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند. از میان کشورهای اروپایی، ترکیه، دانمارک، سوئد، آلمان، ایتالیا، انگلیس و سوئیس مهم ترین مقصد فرش های ایرانی هستند.

زعفران: زعفران که طلای سرخ نیز نامیده می شود، یکی از قدیمی ترین گیاهان دنیا است که خواص دارویی آن کشف و مورد استفاده صنعت آشپزی و پزشکی قرار گرفته است. زعفران دارای خاصیت ضد افسردگی است و به همین دلیل در ساخت داروهای ضدافسرگی مورد استفاده قرار می گیرد،

همچنین استفاده از زعفران، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و به دلیل خاصیت ادرار آوری، شستشو دهنده کلیه و مثانه به حساب می آید، البته نباید خاصیت ضدسرطانی آن را نادیده گرفت.

از طرف دیگر به دلیل رنگ و عطر فوق العاده ای که دارد در رنگرزی و شیرینی پزی نیز به طور چشمگیری کاربرد دارد. ایران بزرگ ترین تولید کننده زعفران دنیاست و همین امر باعث شده است که خریدارن آن نگاه خود را به سوی ایران برگردانند.

صادرات به اروپا، سال هاست ادامه دارد و کشورهای اروپایی زیادی از جمله آلمان، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، سوئد، سوییس، فرانسه، لتونی، دانمارک، مجارستان و … مشتریان زعفران ایرانی هستند.

خاویار: خاویار به تخم تعدادی از ماهی ها از جمله تاس ماهی روسی، تاس ماهی ایرانی یا قره برون، ماهی ازون برون و فیل ماهی گفته می شود.

خوشبختانه بیشتر این ماهی ها در دریای خزر به وفور یافت می شوند و همین امر باعث شده است که ایران بزرگ ترین تولید کننده خاویار در جهان و خاویار ایران گران قیمت ترین خاویار جهان باشد.

خاویار یک منبع غنی آهن، پروتئین، ویتامین، املاح معدنی و چربی و امگا ۳ است و برای بیماری های افسردگی، سرطان، بیماری های قلبی، دستگاه گوارش و … مفید است. صادرات به اروپا یکی از اهداف ایران در تولید خاویار است و خوشبختانه در این امر موفق نیز هستیم.

کشورهای اروپایی مانند آلمان، ایتالیا، بلژیک، فرانسه و انگلستان خریداران اصلی خاویار ایران هستند.

خشکبار: خشکبار شامل میوه های خشک و آجیل است و بازارهای بزرگی در سراسر دنیا دارد. ایران بزرگ‌ترین تولید و صادر کننده پسته دنیاست و مرغوبیت پسته ایرانی زبانزد همه دنیا می باشد.

صادرات به اروپا سالهاست ادامه دارد چرا که اروپا در صدر وارد کنندگان خشکبار ایران، خصوصاً پسته ایرانی بوده و است. کشورهای اروپایی مختلف از جمله روسیه، آلمان، بلژیک و ترکیه وارد کنندگان عمده پسته ایرانی در سال های اخیر هستند.

 صنایع دستی: صنایع دستی به لوازم تزئینی و البته قابل استفاده ای گفته می شود که تنها با دست و یا ابزار دستی تولید می شوند. صنایع دستی ایرانی شامل مبلمان، ظروف مسی، زیور آلات، گلیم، سفال، میناکاری، خاتم کاری، منبت کاری، معرق، زیلو، چوب و مشتقات آن، سرامیک و … می شود.

این طیف وسیع و گسترده نشان دهنده اهمیت این صنعت در صادرات ایران خصوصاً صادرات به اروپا است. صنایع دستی ایران به کشورهای اروپایی ایتالیا، سوئیس، سوئد، فرانسه، اتریش، آلمان، هلند، نروژ، چک، پرتغال و رومانی صادر می شوند

عسل: عسل یک محصول قندی غلیظ است. مهم ترین قند های عسل، ساکاروز، گلوکز و فروکتوز هستند. میزان آب در عسل فوق العاده کم است و همین امر باعث شده که عسل به سختی فاسد شود و تجارت آن بسیار آسان باشد. املاح زیادی در عسل وجود دارند که از آن جمله می توان به کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، مس، فسفر، گوگرد و … اشاره کرد.

همچنین انواع پروتئین، اسیدهای آلی مانند اسید فرمیک و … نیز در عسل وجود دارند. در واقع می توان گفت که عسل طبیعی ترین دارویی است که خدا آفریده و تقریباً برای بیشتر بیماری ها مفید است. صادرات به اروپا از سال ها پیش انجام می شود و کشورهایی مانند ترکیه و آلمان از خریدارن عمده عسل ایران هستند.

سنگ های تزئینی، خرما، پوشاک و چرم، گلاب، سقز، هندوانه، انجیر و برخی میوه های دیگر، رب گوجه فرنگی، پارچه، شکلات و گیاهان دارویی دیگر اقلام عمده صادراتی ایران به حساب می آیند.

ایران و اروپا

نوشته های مرتبط