چین کشورهای هدف

عمده کالاهای صادراتی به بزرگترین شریک تجاری 25 سال آینده ایران

در حالی ابعاد اقتصادی سند همکاری ایران و چین به ویژه توسعه روابط دو کشور در حوزه های مختلف تجاری، اقتصادی و بازرگانی مورد تاکید است که در حال حاضر چین اولین شریک تجاری ایران با سهم بیش از ۱۳ درصدی محسوب می شود، هر چند این جریان تجاری در سال گذشته کاهش داشته است.

هفتم فروردین ۱۴۰۰ همزمان شد با امضای سند “برنامه همکاری جامع فیمابین ایران و چین” در مدت ۲۵ سال، طرفین تاکید دارند این سند ظرفیت ها و چشم انداز همکاری دوجانبه ایران و چین در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی  را مد نظر قرار داده و بیش از پیش توسعه مداوم و مشارکت جامع راهبردی دو کشور را مورد توجه قرار خواهد داد. در جریان امضای این سند بین ایران و چین و محتوای اقتصادی آن با تاکید بر حوزه تجارت،  بررسی گزارش تجاری دو کشور قابل توجه است.

جزئیات تجارت ۱۹ میلیارد دلاری ایران -چین

این در حالی است که تازه ترین آمار و گزارش گمرک ایران نشان می دهد که  مجموع صادرات و واردات کشور در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۷۳ میلیارد دلار بوده  که از این میزان ۱۱۲ میلیون ۲۹۳ هزار تن را کالاهای صادراتی به ارزش ۳۴ میلیارد و ۵۲۶ میلیون دلار تشکیل داده است.

از مجموع صادرات ایران در سال قبل ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به چین بوده که از لحاظ وزنی  ۲۳.۶ درصد و ارزش ۲۶ درصد کل صادرات کشورمان را در برمی‌گیرد.

همچنین واردات ایران از چین سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ثبت شده است که از لحاظ وزنی ۱۰.۶ درصد و ارزشی ۲۵.۳ درصد کل واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

 در مجموع تجارت خارجی ایران با چین کشور به حدود ۱۹ میلیارد دلار (تبادل کالای غیرنفتی) می رسد که سهم حدود ۱۳ درصدی از کل  تجارت خارجی ایران را شامل می شود.

کاهش تجارت خارجی ایران و چین در سال ۹۹

لطیفی-سخنگوی گمرک ایران- در این رابطه می گوید که اگرچه چین اولین شریک تجاری ایران در سال ۱۳۹۹ به شمار می رود ولی تجارت خارجی دو کشور  در دو حوزه صادرات و واردات در سال قبل نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش داشته است.

این در حالی است که آمار نشان می دهد در سال ۱۳۹۸ سهم کل تجارت ایران با چین ۳۷ میلیون و ۸۱۱ هزار تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۸۲۹ میلیون دلار بوده که در سال قبل با کاهش بیش از ۷.۶ میلیون تنی بالغ بر ۲.۱ میلیارد دلار کاهش داشته است.

اما اینکه ایران به چین چه کالایی صادر می کند آمار گمرک از این حکایت دارد که عمده کالاهای صادراتی ایران  به چین  در سال گذشته پسته، انواع خشکبار و ادویه، مواد اولیه معدنی و صنعتی، مصالح ساختمانی، متانول، پلی اتیلن، فرش، ظروف شیشه ای، شمش آهن، محصولات آهنی، خرما، انگور و میوه به همراه مشتقات نفتی بوده است.

ماشین الات و مواد اولیه صنعتی، تجهیزات پزشکی، حبوبات، مخمرها، کاغذ، چوب و تخته، پارچه و نخ، قطعات خودرو، انواع مفتول ها، لوازم ورزشی، دستگاه های داده پردازی، عینک و انواع مخمرها و بذر نیز عمده کالاهای چینی است که به ایران وارد شده است.

در انتها باید خاطر نشان کرد با توجه به امضای سند مهم توافقنامه 25 ساله ایران و چین، تجار و بازرگانان آینده نگر هر چه سریعتر به حوزه چین ورود کرده و تور ماهیگیری خود را در سالهای پر ماهی آینده از الان پهن می کنند. 

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مرتبط