بازاریابی مدرن سایتهای مرجع شروع صادرات

برای صادرات بیشتر یک مدیر فناوری اطلاعات استخدام کنید!

امروزه با گسترش فضای وب و استفاده روز افزون مردم دنیا از بستر اینترنت، بازاریابی بین المللی صادرات جهت یافت مشتری خارجی  نیز بصورت سایت های صادراتی در آمده است. در نتیجه باید آموزش بازاریابی صادرات و بازاریابی خارج از کشور را از طریق این سایت های صادراتی جدی بگیریم. در این مقاله به سوال چگونه برای صادرات مشتری پیدا کنیم یا یافتن مشتری خارجی از طریق سایت های آنلاین صادراتی پاسخ داده  و نمونه های مهم را با ذکر منبع بیان می کنیم.

در حوزه بازرگانی بین الملل، خیلی از شرکت های کوچک، متوسط و یا نوپا توانایی پرداخت هزینه های سنگین جهت بازاریابی بین الملل خود را به یک شرکت بازاریابی برای صادرات ندارند و حتی امکان شرکت در نمایشگاه های بین المللی برون مرزی نیز برای آن ها میسر نیست. اما این ها دلایلی برای توقف و خروج این شرکت ها از چرخه بازرگانی نمی باشد.

بهترین ابزار برای چنین شرکت هایی آموزش بازاریابی بین الملل و کار با سایت های معتبر جهانی در همین حوزه می باشد. سایت هایی که سازمان ها می توانند بصورت رایگان و یا با پرداخت مبلغی برای خود پروفایلی ایجاد کرده و بتوانند با مدیریت بازاریابی بین الملل خود به اطلاعاتی از قبیل: آنالیز رقبا، لیست خریداران خارجی ، نمایش محصولات و ارتباطات مفید به توسعه و رشد بازار خود دست یابند.

بازاریابی آنلاین صادراتی

www.yourwebsite.com

اولین و مهمترین سایت در بازاریابی بین المللی وبسایت شخصی و یا شرکتی خودتان می باشد. پس برای آن وقت بگذارید و به موارد زیر در پایه گذاری و اثر بخشی آن توجه نمایید:

نکات مهم در طراحی وبسایت شرکت های صادراتی

اولین گام قبل از شروع به کار بازاریابی بین الملل طراحی یک وب سایت متناسب با کسب و کار و محصولات شرکتتان می باشد. برای داشتن یک سایت ابتدا باید به تهیه دامین یا آدرس وبسایت اقدام کنیم. یک وبسایت تجاری خوب و استاندارد باید از یک دامین Domain کوتاه و مرتبط با آن کسب و کار استفاده کند. بهترین کار انتخاب نام برند بعنوان دامین می باشد اما همان اندازه که نام دامین مهم است پسوند آن نیز مهم می باشد. توصیه ما به شرکت های بازرگانی انتخاب پسوند دات کام com. در انتهای نام برندشان است. این پسوند مخفف Commercial یا تجاری بوده و از لحاظ تاثیرگذاری بر کاربر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از طرفی جزو رایج ترین دامنه های کاربردی در سراسر دنیا بوده است. هر چند که در استفاده از پسوند های  دامین محدودیتی وجود ندارد.

مثال: www.drsaderat.com در این آدرس drsaderat بعنوان دامین و com. بعنوان پسوند محسوب می شود.

انتخاب هاست مناسب برای دامین

هاست مناسب

هاست Host بخشی از یک سرور محسوب می شود که میزبان دامین و تمام اطلاعات دیداری و غیر دیداری (کدها) سایت می باشد. در انتخاب هاست باید به نکات مهم زیر دقت کرد:

– بررسی اعتبار شرکت ارائه کننده سرویس و داشتن لایسنس و استانداردهای لازم

– امنیت سرور و هاست: بارها مشاهده شده که شرکت ارائه خدمات هاست بعلت عدم مقاوم سازی فضا در برابر سیل، زلزله، آتش سوزی و سایر بلایای طبیعی و یا غیر طبیعی مثل حملات سایبری هکرها دچار آسیب شده و برای بازه زمانی خاصی قادر به ارائه خدمات و سرویس به مشتریان خود نبوده و همین عامل باعث از دسترس خارج شدن سایت شما و در نهایت خدشه دار شدن برندتان می شود. علاوه بر آن پایین بودن سایت شما، خطراتی از جمله نزول رتبه سایت در موتور های جستجو را در پی خواهد داشت و چنانچه این اتفاق بصورت متداوم و بلند مدت ادامه داشته باشد و دیتاسنتر قادر به ارائه خدمات و بک آپ به شما نباشد در نهایت حتی با سالها قدمت و اتوریتی قوی، سایت و یا بهتر است بگوییم کسب و کار شما محکوم به نابودی کامل می شود.

– حتما هاست خود را از شرکتی خریداری نمایید که ذخیره بک آپ و پشتیبانی شبانه روزی جزو خدماتشان باشد.

– ارائه کنترل پنل هاست به مشتری جهت مدیریت هاست خریداری شده جزو الزامات می باشد.

طراحی و انتخاب قالب مناسب برای سایت های صادراتی

قبل از طراحی سایت خود حتما برای بررسی سایت رقبا و همکاران خود زمان اختصاص دهید. در طی این بررسی ها مزایا و معایب آن ها را در چک لیستی یادداشت نموده و در بخش دیگر از این چک لیست خدمات و داشته های خودتان را بنویسید و در نهایت برای طراحی و اجرای پروژه سایتان با یک وبمستر و یا طراح سایت حرفه ای مشاوره نمایید.

بومی سازی سایت و یا داشتن مترجم به زبان های مختلف یکی از نیازها و حتی الزامات سایت های تجاری در حوزه بین الملل می باشد. آمارها نشان می دهد مشتریان با سایت های هم زبان خود بیشتر ارتباط برقرار کرده و از آن ها خرید بیشتری انجام می دهند. در نتیجه علاوه بر زبان فارسی، از مترجم هایی به زبان انگلیسی و زبان های دیگر بر اساس حجم صادرات و یا آمار ورود کاربر به سایتتان استفاده نمایید. مثلا شرکت شما صادر کننده خرما به عراق و روسیه می باشد و این شرکت توانایی صادرات به کشورهای دیگر را هم دارد قطعا سایت این شرکت علاوه بر زبان انگلیسی نیاز به مترجم عربی و روسی را هم دارد. حتما بر روی بسته بندی محصولاتتان آدرس سایت خود را درج نمایید. اطلاعات مندرج بر روی بسته بندی محصولات حکم کارت ویزیت را دارد که می تواند منجر به برقراری ارتباط و افزایش فروش محصول شود.

صادرات خرما

سئوی سایت های صادراتی

سایت شرکت شما برای دیده شدن در موتورهای جستجو نیاز به سئوی محتوایی قوی و غنی دارد. پس قبل از پر کردن سایت با متون و دیتاهای جسته و گریخته هدف کسب و کار و بیزینس خود را مشخص نمایید. اگر بازار داخلی برایتان اهمیت ندارد از همان ابتدا زبان پایه سایتتان را انگلیسی قرار دهید. سپس بر اساس هدف یا اهداف کسب و کارتان کلمات کلیدی مناسب را از طریق گوگل و یا ابزارهای تخصصی لیست کرده و به تولید محتوا و سئوی سایت بپردازید. حتما در سئوی سایت شرکت های صادراتی از سه عبارت Supplier تامین کننده، exporter صادر کننده و producer تهیه کننده استفاده شود. توصیه می شود اگر در این بخش تخصص ندارید آن را به افراد با تجربه و متخصص محول نمایید تا در بازه زمانی خاص سایت شما را به نقطه مورد نظر برسانند. هر چه سایت شما سئوی قوی و اصولی داشته باشد جایگاه شما در موتورهای جستجو بالاتر می باشد و هر چه جایگاه بالاتری در موتورهای جستجو داشته باشید در نتیجه از فروش بیشتر برخوردار می باشید.

به تصاویر زیر دقت کنید. با سرچ کلمه کلیدی buy iron و buy iron online در موتور جستجوی گوگل نتیجه اول سایت فروشگاهی آمازون می باشد. پس سایت آمازون سئوی خوب و هدفمندی برای این دو کلمه هدف داشته که منجر به کسب رتبه یک گوگل شده است.

سایت آمازون 1

سایت آمازون

UI و UX چیست؟

از نکات مهم دیگر در طراحی سایت کاربری ساده و خوشایند برای بازدید کنندگان می باشد که به دو بخش UI و UX تقسیم می شود. UI مخفف User Interface Design به معنای رابط کاربری سایت می باشد. این بخش گرافیک ظاهری سایت را شامل می شود و بعلت ارتباط مستقیم آن با کاربر از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد تجربه نشان داده است که کاربران از سایت های با گرافیک ضعیف خیلی زود خارج می شوند و این خود باعث ایجاد بانس ریت Bounce rate یا نرخ پرش سایت و نهایتا نزول آن در موتور های جستجو می شود. کارشناس UI بر اساس تجربه، آنالیز دیتای شما و سلیقه انو اع کاربرها محل قرار گیری، رنگ و شکل  دکمه ها، باکس ها و بخش های مختلف سایت را مشخص می کند. هدف کارشناس UI ایجاد یک بستر گرافیکی چشم نواز برای کاربر می باشد. این گرافیک زیبا و چشم نواز باعث می شود کاربران زمان زیادی را برای مطالعه و مشاهده در سایت شما اختصاص دهند. پس برای طراحی ظاهر گرافیکی سایت خود حتما زمان بگذارید و از مشاوره با متخصصین غافل نشوید.

UI و UX چیست

بخش مهم دیگر UX یا همان User Experience Design به معنای تجربه راحتی کاربر می باشد. این بخش به مدیریت مسیر کاربر تا رسیدن به هدف سایت که همان خرید می باشد مربوط می شود. بخش های مختلف سایت باید به نحوی طراحی شوند که کاربر به راحتی به هر بخش دسترسی داشته و نهایتا به هدفی که ما داریم یعنی تبدیل کاربر به مشتری منتهی  شود. قطعا طراحی UX سایت هم یکی از موارد تاثیر گزار و مهم می باشد که از همان ابتدا باید با زیر ساختی قوی و مهندسی شده پایه گذاری شود.

انواع سایت های بازاریابی بین المللی

سایت موتور جستجوگر گوگل 

شاید نام بردن از سایت موتور جستجوی گوگل برای شما بعنوان یک سایت مهم در حوزه بازاریابی بین الملل مضحک بنظر برسد. چنانچه کاربر توانایی جستجوی صحیح در این موتور جستجوگر را داشته باشد به سادگی می تواند به هدف اصلی خود که پیدا کردن مشتری برای فروش محصول صادراتیش هست برسد. برای جستجو و دسترسی به مشتریان خارجی در کنار عبارت های جستجویی خود از واژه دایرکتوری Directory استفاده کنید. این واژه در دیتابیس اکثر کشورهای دنیا بعنوان یک عبارت شناخته شده و کاربردی می باشد و شما توسط آن به راحتی به لیست های مدنظر خود می رسید. مثلا بجای جستجوی وارد کننده خرما Importer of Dates از عبارت دایرکتوری وارد کننده های خرما  Date Importers Directory استفاده نمایید.

www.google.com

سایت گوگل

سایت اطلس پیچیدگی های تجاری هاروارد

این سایت نتیجه یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه هاروارد می باشد که اطلاعات واردات و صادرات اکثر کالا ها در دنیا را تا سال 2018 در اختیار کاربر خود قرار می دهد. استفاده از این سایت برای انتخاب بازار هدف، تجزیه و تحلیل و شناخت رقبا در حوزه صادرات و واردات توصیه می شود. ما در بسته آموزش صادرات گام به گام بصورت مفصل به توضیح و کار با این سایت پرداخته ایم.

www.atlas.cid.harvard.edu

سایت اینتراسن

سایت اینتراسن International Trade Center وابسته به سازمان بین الملل و WTO می باشد و هدف این سایت کمک به صنایع کوچک بوده و بعنوان یکی از معتبرترین سایت ها در زمینه اطلاعات صادرات و واردات محسوب می شود. از بین 7 ابزار بازاریابی این سایت، سایت تردمپ Trademap.org و سایت مک مپ Macmap.org بعنوان مهمترین بخش ها و بازوهای اجرای آن محسوب می شوند.

www.intracen.org

بازاریابی بین الملل

سایت تردمپ ارائه کننده آمار و اطلاعات صادرات و واردات می باشد. مثلا کشور امارات چه مقدار زعفران از کشور ایران وارد می کند؟

www.trademap.org

سایت تردمپ

بخش مک مپ ارائه کننده تعرفه و قواعد کشور هدف می باشد. مثلا اگر بخواهیم کالای زعفران را  از ایران به امارات صادر کنیم در سایت مک مپ میزان تعرفه، اسناد و مجوزهای لازم برای صادرات به امارات را برای ما مشخص می کند.

www.macmap.org

سایت بازاریابی صادراتی

سایت لینکدین و نقش Sales Navigator در بازاریابی بین الملل

ما معتقدیم یکی از بهترین سایت ها در حوزه مشتری یابی و بازاریابی صادراتی سایت لینکدین می باشد. قابلیت ابزار  Sales Navigator در لینکدین به کاربر این امکان را می دهد که جستجویی راحت، متمرکز و حرفه ای در راستای هدف‌گیری مخاطب و در نهایت افزایش فروش محصولات داشته باشد.

متاسفانه ابزار Sales Navigator در کشور ما ایران بعلت شرایط تحریم قابل دسترس نمی باشد و علاوه بر آن استفاده از این ابزار در نسخه پریمیوم لینکدین و با پرداخت مبلغی در دسترس کاربر قرار می گیرد. با تمامی این محدودیت ها، بعلت قابلیت منحصر بفرد Sales Navigator در بازاریابی توصیه می شود حتما با پرداخت چند دلار و استفاده از فیلتر شکن به این ابزار دسترسی پیدا کرده و در کسب و کار خود از آن استفاده نمایید.

www.linkedin.com

لینکدین

اکانت های پریمیوم در سایت لینکدین به چهار دسته تقسیم می شوند:

1- اکانت پریمیوم استخدام یا Premium Career:

خرید و فعالسازی این اکانت به افراد جویای کار مناسب توصیه می شود زیرا  قابلیت دسترسی به فرصت های شغلی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

2- اکانت پریمیوم تجارت یا Premium Business:

خرید و فعالسازی این اکانت به افراد کارآفرین توصیه می شود.

3- اکانت پریمیوم شرکت‌ها یا Recruiter Lite:

خرید و فعالسازی این اکانت به افراد و شرکت هایی که قصد استخدام نیروی متخصص دارند توصیه می شود.

4- اکانت پریمیوم بازاریابی یا Sale Navigator:

و در نهایت اکانت Sale Navigator که برای بازاریابی و فروش طراحی شده و اکانت مد نظر ما می باشد.

اکانت پریمیوم لینکدین

مراحل فعالسازی قابلیت Sales Navigator در لینکدین:

بعد از خرید نسخه پریمیوم Sale Navigator برای فعالسازی و افزودن این ابزار به محیط کاربری سایت لینکدین باید مراحل زیر را انجام دهید:

1- تکمیل اطلاعات بخش Sale Solutions

2- ورود حساب های کاربری که در اختیار دارید

3- با کلیک بر روی Sale Navigator اطلاعات ایمیل و پسورد خود را وارد نمایید

4- به بخش کاربری Sale Navigator در لینکدین وارد شوید

5- در بخش تنظیمات مخاطبان خود را وارد کنید

6- Import to Sales Navigator کلیک کنید

به همین راحتی قابلیت و یا محیط کاربری Sale Navigator را برای اکانت خود فعال نمودید و از این به بعد می توانید با ورود به این بخش بازاریابی و فروش خود را مدیریت نمایید.

آیتم های مهم در بخش Sale Navigator لینکدین:

Lead Builder :

با قاطعیت می توان گفت یکی از مهمترین بخش ها یا به اصطلاحی قلب Sale Navigator بخش Lead Builder می باشد. در این بخش شما می توانید به مدیریت تولید lead پرداخته و سرانجام این لیدها را تبدیل costumer مشتری کنید. با کلیک بر روی این بخش Lead Builder فیلترهای زیادی را رویت می کنید که در راستای کیفیت جستجوی شما طراحی شده اند و به پیدا کردن مشتری و ایجاد لید به شما کمک می کنند. شما بعد از سرچ کردن می توانید نتایج به دست آمده را ذخیره و در زمان دیگر مشاهده و یا استفاده نمایید. یکی از نکات جالب دیگر این بخش ارسال نتایج به دست آمده از طریق ایمیل می باشد.

Lead Builder لینکدین

جستجوی حساب های کاربری Account Based Marketing :

در بخش Sale Navigator گزینه بنام Search for Account وجود دارد که کاربر می تواند به جستجوی شرکت ها و کاربرهای حقوقی بپردازد این بخش نیز فیلترهای زیادی مثل لوکیشن، جایگاه شرکت و … را در اختیار کاربر قرار می دهد. نتایج جستجو نیز مانند بخش قبل دارای قابلیت ذخیره Save as Account می باشد.

جستجوی حساب کاربری در لینکدین

آمار میزان مشارکت Social Selling Index:

کاربر در بخش  Social Selling Index می تواند تمامی فعالیت های خود را مشاهده و رصد کند. در واقع این بخش نوعی ترکر برای کاربر محسوب می شود که بر اساس آن بتواند نقاط ضعف و قوت خود را رصد کرده و بر اساس آن ها تصمیمات جدید اتخاذ نماید. حتی خود لینکدین در کنار این آمار پیشنهادهایی را برای بهبود عملکرد برای کاربر ارسال می کند.

مشاهده آمار لینکدین

بخش Team Link:

تیم لینک قابلیت اشتراک گزاری اطلاعات برای انواع گروه ها می باشد. شما می توانید بعنوان مدیر یا لیدر اعضا تیم کاری خود را در یک یا چند گروه گرد هم بیاورید و از طریق این قابلیت به ارزیابی فعالیت آن ها بپردازید.

منبع: نوین تجارت محترم

نوشته های مرتبط